Sunday, May 24, 2009

Catatan Perjalanan ke Burapa Bike Week 2009 - Part II


13 Februari, saya berlepas dari LCCT menuju ke lapangan terbang Suvarnabhumi Bangkok. Penerbangan mengambil masa kira-kira hampir 2 jam dan saya tiba tepat pukul 1 petang di lapangan terbang baru Suvarnabhumi. Cuaca di Thailand pada bulan Februari sedikit p
anas berbanding Malaysia, maklumlah negara itu mengalami musim monsun tropika yang setengah tahunnya mengalami musim panas dan kering. Sebaik melepasi pemeriksaan Imigresen dan kastam, saya terus sahaja mencari kaunter maklumat pelancongan yang sememangnya banyak terdapat di lapangan terbang tersebut. Dengan bantuan pegawai pelancongan, saya diberikan dengan maklumat yang lengkap untuk meneruskan perjalanan ke Pattaya. Nasib saya dikira baik kerana selang beberapa minit tiba di terminal bas ada sebuah bas yang sudah bersedia untuk bertolak ke Pattaya. Sekiranya saya lambat 10 minit, alamat kena tunggu sehingga pukul 5 pm baru giliran bas seterusnya.

Perjalanan ke Pattaya dengan menaiki bas adalah lebih murah berbanding teksi atau van. Tiket bas hanya THB116 atau RM12 berbanding cas teksi atau van yang harganya sekitar THB2500/RM250 ke THB3500/RM350. Di dalam bas pula disediakan minuman dan makanan ringan serta kemudahan tandas.






Perjalanan dari Bangkok ke Pattaya sejauh 147km dengan menaiki bas mengambil masa lebih kurang 2 jam. Sepanjang perjalanan saya lebih banyak menghabiskan masa dengan mengambil gambar pemandangan dan kenderaan. Dari atas bas saya dapat melihat banyak kawasan sawah padi yang sedang menguning serta diselang seli dengan kolam-kolam ikan air tawar. Selain itu, keadaan muka bumi yang berbukit bukau kelihatan sangat cantik terutama bila terdapat banyak Wat-wat atau kuil-kuil Siam di antara bukit-bukit tersebut. Perjalanan yg agak jauh tak lah terasa sangat dek pemandangannya yg cantik serta pergerakan bas yang lancar melalui lebuhraya atau lebih dikenali sebagai “Motorway” di Thailand.
Sambil-sambil tengok pemandangan dan mengambil gambar, tercari-cari juga kalau-kalau ada konvoi motor yang menuju ke Pattaya namun setelah lebih separuh perjalanan satu motor pun saya tak nampak. Emm, kata Bike Week terbesar, takkan tak ada motor lalu…..tunggu punya tunggu…hampa..bila saya tanya orang Siam di sebelah, rupa-rupanya memang motor tak dibenarkan menggunakan “motorway” di Thailand. Patutlah..!! untungnya bikers di Malaysia……


No comments: